Logo-Blue

چالشی به نام تنوع گونه ای

حامی ویژه فصلنامه شماره 3  – قشم

چالشی به نام تنوع گونه ای

پرورش آبزیان امروز یکی از راهبردهای اساسی در تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شود. سازمان خوار‌و‌بار جهانی یا فائو نیز در جهت‌دهی کشورها، آن‌ها را به سمت تأمین غذا با منبع و منشأ پروتئین‌های آبزیان سوق داده است.
در حال حاضر به دلیل مسائلی مانند تغییر اقلیم و بحران آب که بسیاری از کشورها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، برای تأمین غذا چاره‌ای جز پیروی از الگوهای جدیدی مانند پرورش آبزیان در قفس‌های دریایی نیست؛ الگویی که در کشور ما حدود یک دهه است در دستور‌کار قرار گرفته است.
بر اساس آمار حدود ۹ هزار تن از تولید آبزیان کشور در قفس انجام می‌شود که بخشی از آن به تولید در قفس‌های دریایی اختصاص پیدا کرده است.
آنچه مسلم است امکان پرورش گونه‌های آبزی متعدد در این قفس‌ها، از جهات مختلف حائز اهمیت است. ایجاد تنوع در سبد محصول برای تأمین رضایت و ذائقه مصرف‌کننده، فتح بازارهای گسترده‌تر در داخل و خارج از کشور، وجود امکان جایگزینی محصول پرورشی در شرایط خاص و غیره، می‌توانند تا حدی اهمیت پرورش گونه‌های متنوع در قفس‌ها را توجیه کنند. در این گفت‌و‌گو، پای صحبت‌های دکتر همایون حسین‌زاده و دکتر حسین هوشمند، از اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، درباره اهمیت تنوع گونه‌ای در پرورش ماهی در قفس و فعالیت‌های ایران برای تحقق این امر نشسته‌ایم.
دکتر همایون حسین‌زاده صحافی، عنوان عضویت هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و همچنین ۳۱ سال سابقه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های فیزیولوژی و تکثیر و پرورش آبزیان را در کارنامه کاری خود دارد. او فارغ‌التحصیل دکترای فیزیولوژی آبزیان با محوریت اکوفیزیولوژی و با تمرکز و محوریت ماهیان دریایی است. دکتر حسین هوشمند، دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان و عضوی دیگر از هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به‌عنوان رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور مشغول به فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *