Logo-Blue

هلدینگ‌های بزرگ خصوصی، بازوی دولت‌ها در صنعت «ماهی در قفس»

حامی ویژه فصلنامه شماره 3  – قشم

هلدینگ‌های بزرگ خصوصی، بازوی دولت‌ها در صنعت «ماهی در قفس»

بهینه‌کاوی ترکیه و هلدینگ کیلیچ

در دهه گذشته آبزی‌پروری دریایی در ترکیه به سرعت در حال توسعه بوده است. بنیاد تحقیقات دریایی ترکیه (TUDAV) در گزارشی با عنوان «آبزی‌پروری دریایی در ترکیه: پیشرفت‌ها و مدیریت» بخش آبزی‌پروری این کشور را مورد بررسی قرار داده که با استفاده از آن در این مقاله نگاهی به درس‌آموخته‌ها و تجربه‎های ترکیه در حوزه اقتصاد دریامحور و چالش‌های این کشور در بهبود پایدار پرورش ماهی در قفس خواهیم داشت.
بر اساس این گزارش، صنعت آبزی‌پروری ترکیه به دلیل استفاده از فناوری‌های جدید، بهبود مدیریت و به‌کار‌گیری روش‌های مدرن تولید، مقررات سختگیرانه‌تر زیست‌محیطی و مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، در حال رونق است. این صنعت از نیروی کار فراوان، هزینه‌های تولید پایین، سازگاری قوانین ترکیه با مقررات زیست‌محیطی، کنترل کیفیت، ایمنی مواد غذایی و سیستم‌های ردیابی، سود می‌برد. این ویژگی‌ها باعث شده محصولات شیلات ترکیه در حجم زیاد به اتحادیه اروپا و سایر کشورها صادر شود.

اهمیت بازار اروپا برای آبزی‌پروری ترکیه

مصرف سالانه غذاهای دریایی در ترکیه تنها ۵ تا ۶ کیلوگرم برای هر فرد است در حالی که این آمار برای بزرگترین مشتری محصولات ترکیه؛ یعنی اروپا به طور متوسط ۲۴ کیلوگرم برای هر فرد است، بنابراین دسترسی به بازارهای صادراتی برای بخش آبزی‌پروری ترکیه ضروری است. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه در سال ۲۰۱۹، ۶۹ درصد از محصولات شیلات صادراتی این کشور از طریق آبزی‌پروری تولید شده و ۸۰ درصد از صادرات شیلات این کشور به اتحادیه اروپا بوده است. درست است که بزرگترین بازار محصولات شیلات ترکیه، اروپا بوده اما محصولات دریایی این کشور به حدود ۱۰۰ کشور در سرتاسر جهان نیز صادر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *